Czym jeździć na miejscu

Transport miejski – Hawana

Autobusy

W miastach (np.: Hawanie) kursują normalne autobusy z numerami linii. Jednak poruszanie się nimi wymaga orientacji. Nie do końca wiadomo gdzie przystanki autobusowe się znajdują (trzeba szukać kolejek ludzis stojacych za.. niczym). Przykładowo można sie przemieścić z okolic lotniska w Hawanie autobusem P12 bezpośrednio do centrum stolicy. Koszt – do kilkunastu CUP, czyli w porywach pół CUC. Zdarza się, że jeśli kierowca widzi, że nie masz kasy w CUP, macha ręką i wpuszcza za friko. Sprawdzone.

W celach poznawczych na pewno warto przejechać się autobusem miejskim – jednak z uwagi np. na czas – lepiej obejrzeć się za innymi środkami transportu.

Taxi & taxi colectivo

Jeśli Cię stać, bądź preferujesz bardziej komfortowe przemieszczanie się za granicą, możesz skorzystać z pojazdów korporacji taksówkowych. Jest kilka opcji – taksówki żółte (standardowe), białe (ekonomiczne), taksówki hotelowe (przy hotelach 4 i 5 gwiazdkowych – jeżdżą Mercedesy Benz), klasyczne auta z lat 50-tych (wszystkie należące do państwowych koropracji) czy tzw. „cocotaxi” (żółte rikszowe skutery).

Różnią się między sobą komfortem oraz stawkami – najtańsze są oczywiście riksze. Zaczynają się do 1 CUC za przejazd – wszystko jednak zalezy od odległości, jakie chcemy pokonać. Inną opcją jest możliwość poruszania się starymi prywatnymi taksówkami – ceny wtedy nie są zbyt wygórowane, choć wciąz jako turysta bez kubańskiej ochromy (czyli np.: bez gospodarza z casa partuculares) zapłacisz od 1 do 3-4 CUC. Jeśli wsiadasz z Kubańczykiem – i płaci on – cena spada już do waluty w CUP. Zawsze możesz później postawić swemu gospodarzowi piwo.

Opcje nocne są droższe i należy liczyć się, wracając np z klubów w centrum do dalej położonych dzielnic, z transferem za 10 i wiecej CUC (całe szczęście to opcja do podziału między współpasażerów).

Transport po Kubie

Autobusy

Najbardziej rozpowszechnioną linią – dla obcokrajowców – jest linia Viazul. Trasy obejmują praktycznie wszystkie większe miasta oraz główne atrakcje turystyczne. UWAGA – należy zawsze ubrać się ciepło (bądź bardzo ciepło), Kubańczycy chyba tęskniąc za zimą wychładzają klimatyzacją pojazdy do granic możliwości. Główny dworzec autobusowy Viazul jest zlokalizowany na Ave.26 y Ave Zoológico, Nuevo Vedado, La Habana

Inną linią autobusową, skierowaną jednak przede wszystkim do Kubańczyków – ze względu na mniejszy komfort oraz niższe ceny – jest sieć Astro. Płacić można tam w CUP, ale turyści swoje oczywiście w CUC. Dworzec głóny znajduje się na Avenida de la Independencia #101 y Calle 19 de Mayo, Havana City. Najbardziej klimatyczną i oldskulową wersją skorzystania autobusów są stare cięzarówki z paką.

Ceny są w CUP, przejazd ok. 80 km np.: z Mayari do Holguin kosztuje 15 CUP. Trzeba mieć jednak na uwadze, że to przejażdżka w wypchanym niejednokrotnie po brzegi transportem. Ale klimat jest, więc warto – nie tylko dla odważnych.

Szczegółowy opis połączeń (kiedy, skąd, dokąd, i o której) na Kubie autobusami i pociagami poznamy na tej stronie .

Taxi colectivo

Po Kubie można się też poruszać taksówkami dzielonymi ze współpasażerami. Taksówkarze sami są zainteresowani takimi kursami, więc dość szybko są w stanie załatwić odpowiadającą im (czyt. najniższą opłacalną dla nich) liczbę pasażerów. Ceny na trasach między miastami są takie same bądź zbliżone do cen w Viazul (dlatego warto je znać, by nikt nie naciągnął za przejazd o kilka-kilkadziesiąt proceny więcej). Czasem da sie zbić cenę w dół. Generalnie dotrzesz, może mniej komfortowo, ale szybciej. Zawsze też można kogoś ciekawego, podróżującego podobnie, jak Ty, poznać. Przykładowa cena na trasie Trinidad – Hawana ok 25 CUC (podobnie, jak Viazul).

Wypożyczalnie aut

Jedna z ciekawych opcji do podróżowania po Kubie. Jest wiele państwowych firm oferujacych usługi m.in. Havanaautos czy Transtur. Niezależnie jednak od opcji wynajmu (gdzie, w której wypożyczalni i za ile) trzeba miec na uwadze kilka rzeczy:

  • jeździć bezpiecznie, przestrzegając przepisów (podobno kary za przekroczenia płacą wypożyczalnie),
  • słabe oświetlenie ulic, a na międzymiastowych – w ogóle brakuje oświetlenia (co przy opcji, że Kubańczycy sprzedający coś przy drogach nocą potrafią spać obok jezdni, jest ryzykowne już na starcie).

Podobnie, jeśli chodzi o parkowanie w miastach – trzeba uważać, gdzie, na jakiej ulicy i czy nie kręcą się jakieś ciekawe typy. Szczegółowe propozycje wynajmu aut w określonych miastach warto przejrzeć na tej stronie.

Pociąg

Narodowym operatorem jest Ferrocuba. Główny szlak kolejowy prowadzi z Guane i Pinar de Rio na zachodzie przez Hawanę aż na wschód po Santiago de Cuba i Guantanamo oraz kilka podmiejskich miejscowości. Klasyczny skład z Hawany do Sanitagio de CUba jedzie ok 14-16 h. Koszt – ok 60-70 CUC. Szczegółowa rozpiska połączeń znajduje się tu. O ile na własne ryzyko korzystalibyśmy z opcji podróżowania pociagiem (nie znaczy, że jest opcja słaba – na pewno byłaby to jedna z ciekawszych przygód), o tyle warto korzystać z możliwości poruszania się nim w strefach podmiejskich bądź do konkretnych punktów turystycznych np.: z Trinidadu do Doliny Cukrowni (Valle de los Ingenios), z Casablanki do Guanabo.

Samoloty

W największych (choć nie tylko, bo równiez w mniejszym miescie Baracoa na wschodzie wyspy) miastach Kuby znajdują się lotniska, z i do któych wykonywane są loty krajowe. Przewoźnikami są Cubana de Avianción, Aerocaribbean, Aerogaviota. Warto się nastawić, iż mogą to być starsze i niekoniecznie wygodne maszyny np. radzieckie. Przykładowe miasta i miejscówy, gdzie korzystać można w podróży po Kubie to Bayamo, Cayo Coco, Cayo Largo, Havana, Guantánamo, Las Tunas, Manzanillo lub Santiago de Cuba. Ceny dla turystów – oczywiście w CUC ( w CUP dla Kubańczyków), zaś ich wysokość zależnie od tras, odległości.